CoronaCrisis

Door de huidige omstandigheden hebben wij vanaf 16 maart tot 2 juni geen school. We volgen sommige online lessen en we krijgen wel nog huiswerk. Doordat we de vorige opdracht per se op school moesten doen is dat project afgelast. We hebben wel een nieuwe opdracht gekregen die rondom de Corona crisis draait. Onze opdrachtgever is de leidinggevende van het Technasium, meneer Gast. Hij heeft ons de opdracht gegeven om een persbericht te schrijven over de impact van de Coronacrisis op ons huidige project of een wetenschappelijk zelf geschreven artikel over een onderzoek en/of een ontwerp dat te maken heeft met de Coronacrisis. Al die artikelen worden gebundeld tot 1 boek dat elke Technasiumleerling krijgt. Ik werk samen met Ismael. Mijn peer to peer check wordt door Marouane Kaddouri gedaan en ook andersom. Al onze deliverables kunt u hier vinden. ↓↓↓↓↓↓

Deliverables

Deliverable 1; Keuze voor vervolg project

Wij hebben met ons team besloten om het oude project niet voort te zetten. Dat komt vooral omdat we veel van de deliverables op school moeten doen en dat gaat vrij moeilijk nu we allemaal thuis zitten. Ik ga samen met Ismael een wetenschappelijk geschreven artikel schrijven over een onderzoek en/of een ontwerp dat te maken heeft met de Coronacrisis. Dat betekent dus dat wij verder gaan met andere deliverables.

Deliverable 2; Infographic

Deliverable 3; Drie mogelijke onderwerpen - Go/No go

Optie 1; Gevolgen van de Coronacrisis

Bij dit onderwerp gaan we onderzoeken wat voor gevolgen de Coronacrisis met zich meebrengt. Dat zijn vooral negatieve gevolgen. Maar laten we eens de positieve kant bekijken. Uit dit onderzoek gaat blijken dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Wij willen het liefst dit onderwerp onderzoeken

Optie 2; Corona bij kinderen

Hierin gaan wij onderzoeken of kinderen een grotere of kleinere kans hebben op besmetting en of ze het sneller kunnen overdragen. Ook zijn er veel variabelen die een rol kunnen spelen bij de ernstigheid van het Coronavirus bij kinderen

Optie 3; Thuiswerken

Bij dit onderwerp onderzoeken we of thuiswerken en online les invloed heeft op de schoolprestaties van leerlingen en ouders. Vinden ze het leuker om thuis te werken. Zijn ze gemotiveerder?

Deliverable 4; Plan van aanpak

Ik heb in plaats van het plan van aanpak een onderzoeksplan geschreven. Het is goedgekeurd door mijn docent

Onderzoeksvraag

Zijn er positieve gevolgen van het Corona virus in Nederland?

Hypothese

Jazeker, elk voordeel heeft zijn nadeel.

Onderzoek

Ik heb op internet gezocht naar verscheidene websites die positieve gevolgen van het Corona virus hebben opgenoemd. Dit gaat over de positieve gevolgen voor het milieu, de natuur en de mens zelf, fysiek en psychisch.

Resultaat

Ik heb genoeg informatie verzameld om een volwaardig artikel te schrijven.

Conclusie

Er zijn wel degelijk positieve gevolgen door de Corona crisis. Het is natuurlijk jammer dat er veel mensen het niet overleven, maar voor de gemiddelde Nederlander die thuiszit veranderen veel dingen positief.

Deliverable 5; Artikel

Ik heb het artikel samen met Ismael geschreven. Ik deed het onderzoek en hij deed het abstract, de reflectie en de lay-out.

Deliverable 6; Peer to peer review

Mijn peer to peer review is gedaan door Marouane. Ik review hem ook. Hieronder zijn review van mijn artikel en daaronder mijn review van zijn artikel. De reviews van Ismael (mijn teamgenoot) staan onder mijn reviews. Het review dat Romaissa heeft geschreven is eigenlijk een review van ons beiden, dus het is gericht op mij en Ismael.

Reflectie op Mohammed Amine

Ik vind het artikel dat hij samen met Ismael heeft geschreven overzichtelijk en duidelijk. Ook heeft hij een goede onderzoeksvraag bedacht samen met Ismael. Zij vonden namelijk dat er alleen negatief nieuws wordt verteld in het nieuws en hij vertelt in dit artikel wat de positieve kanten zijn. Zij hebben ook iets opgeschreven over het milieu, namelijk dat doordat mensen thuis blijven minder auto's op de snelweg rijden en dus minder milieuvervuiling ontstaat. Ik vind dit artikel heel leerzaam en informatief. Het heeft mij ook een andere kant laten zien van het Coronavirus. Ook is er bijna niemand die over dit artikel vertelt en het daarom zeker speciaal is omdat het ook door twee jongeren is geschreven en een keertje niet door ouderen op het nieuws. De lay-out was ook best goed. Ik geef dit artikel een ruime 9!

- Marouane Kaddouri

Reflectie op Marouane

Het artikel dat Marouane samen met Zakaria heeft geschreven is kort en krachtig. Ik heb een hoop geleerd wat ik eerst niet wist. Ook delen we dezelfde mening over de lockdowns. Ik vind ook dat Nederland iets harder moet reageren op het Coronavirus en gewoon een lockdown moet instellen, dan was dit allemaal veel sneller voorbij. Het is alleen jammer dat hij niet het sjabloon voor het artikel heeft gebruikt, maar het gaat vooral om de inhoud. Ik geef dit artikel een 7,5.

- Mohammed Amine Bougrina

______________________________________________

Reflectie op Ismael & Mohammed Amine

Het onderwerp van het artikel is erg creatief, omdat je niet zo snel denkt aan het positieve bij een wereldwijd dodelijk virus. Het is goed dat ze de positieve kanten van het Coronavirus bekijken en dit in hun artikel verwerken. Ook sporen ze de lezers aan om tijdens de quarantaine meer aan zichzelf te doen. De lezer wordt hierdoor persoonlijk aangetrokken, dit maakt het artikel een stuk leuker en het zet de lezer aan het denken. Een van de kopjes is best land, wat helemaal niet erg is. Wel kan het voor de lezer makkelijker zijn om te lezen als het kopje in alinea's wordt opgedeeld. Verder vond ik het heel interessant om dit artikel te lezen.

- Romaissa Sahla

Reflectie op Romaissa

Het artikel dat Romaissa heeft geschreven oogt op het eerste gezicht heel overduidelijk en netjes. En dat is het ook. Ik vind het goed dat Romaissa zich aan het sjabloon heeft gehouden. De theorie is iets aan de korte kant maar de inhoud is goed uitgelegd. Ze heeft er duidelijk een talent voor. Ook de bronnenlijst is indrukwekkend lang. Ik vond het ook wel leuk dat ze de resultaten kort had opgesomd. Over het algemeen is dit een mooi artikel en ik geef het een 9!

- Ismael Kajdouh

Deliverable 7; Redactie

Voor deze deliverable moet ik mijn artikel opsturen naar de redactie van mijn klas als .doc en als .pdf. De redacteur van mijn klas is Lisa Mertens en ik heb haar in een email ook mijn artikel gestuurd

Deliverable 8; Reflectie

We moeten voor de laatste deliverable van dit project een reflectie schrijven over hoe onze tijd in de Coronacrisis verging. Ik heb dit in mijn artikel gezet en ik zet het ook hieronder. Dit geldt ook voor mijn teamgenoot Ismael.

Hallo,

Ik ben Mohammed Amine en ik ga vertellen over mijn ervaring tijdens de Coronacrisis. Ik heb deze crisis eigenlijk best goed ervaren. Thuis werken past goed bij mij. Ik hou er wel van om op mijn eigen tempo te werken. Dat is ook een van de redenen dat ik voor het Calandlyceum heb gekozen. Je wordt gecontroleerd losgelaten, al is het nu iets minder gecontroleerd. Al in al gaat alles goed. De online lessen bevallen me en ik kan lekker uitslapen. Mijn peer to peer reviewer is Marouane Kaddouri en ik review hem ook.

Hoi,

Ik ben Ismael Kajdouh en ik ga het hebben over mijn ervaring tijdens deze Coronacrisis. Ik vond het leuk tijdens deze "intelligente lockdown". Vooral omdat ik veel vrijheid had en ik kon werken op mijn eigen tempo. De online lessen vind ik niet zo leuk. Ik werk liever in mijn boek en nu moet alles online. Ik word gereviewd door Romaissa Sahla en ik review haar ook.

Dit is het einde van ons project tijdens de coronacrisis. We hopen dat u ervan heeft genoten en er een hoop van hebben opgestoken.

- Mohammed Amine Bougrina & Ismael Kajdouh

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin